Hjelpelinjen for spilleavhengige (800 800 40)
Hjelpelinjen bistår mennesker med utfordringer knyttet til spill, herunder pengespill og gaming. Det er lav terskel for å ta kontakt, tilbudet er kostnadsfritt og helt anonymt. Kontakt oss via telefon, chat eller e-post.
Åpningstider
Hjelpelinjen (800 800 40) er åpen fra kl. 09:00 til kl. 18:00 på hverdager.
Du kan chatte med oss mellom kl. 11:00 og 15:00.
Lørdager og søndager stengt.
Hva gjør Hjelpelinjen?
- Bistår mennesker i krise
- Gir støtte, råd og veiledning
- Viser til annen hjelp, herunder tilgjengelige behandlingstilbud
- Drøfter ulike tilnærminger for å begrense spilling
- Forklarer om mekanismer knyttet til spill og avhengighet
- Gir grunnleggende økonomisk rådgivning
- Samler informasjon om spilleavhengighet
- Tilbyr gratis spillblokkering (betfilter)
Hjelpelinjen har vært i drift siden 2003 og hjulpet mange mennesker med utfordringer knyttet til spill. Tjenesten er organisert som et samarbeid mellom Lotteritilsynet og Blå Kors. Lotteritilsynet har resultatansvar og ansvar for informasjon, mens selve driften er lagt til avdelingen Blå Kors spilleavhengighet – et fagmiljø med spisskompetanse på spilleavhengighet.
Årlig statistikk på henvendelser : Kunnskap og statistikk – Hjelpelinjen
Andre tilbud
Fjernbasert behandling
Vi tilbyr også gratis fjernbasert behandling til spilleavhengige. Behandlingen består av skriftlige arbeidsoppgaver på nett og ukentlige telefonsamtaler. Tilbudet er til deg med pengespill- eller dataspillproblemer og det er 18-års aldersgrense for å delta.
Du tar selv kontakt og trenger ikke henvisning fra lege.
Blå Kors klinikk Oslo sentrum
Her tilbys også behandling for spilleavhengige med pengespill- og dataspillproblematikk. Behandlingen består av individualterapi, korttidsterapi, gruppeterapi, par- og familiebehandling, psykomotorisk fysioterapi og økonomisk rådgivning.
Her trenger du henvisning fra lege, NAV eller psykolog – som eksempel.