Snakk med barn og foreldre om følelser

Her får du forslag til refleksjonsspørsmål og verktøy du kan bruke i grupper eller aktiviteter med familie for å sette ord på følelser.

Teksten er basert på veilederen i naturbasert familiearbeid, men kan tilpasses til annet arbeid med barn og unge.

Spørsmål underveis i en samling

Det kan være fint å være bevisste på følelser og reaksjoner underveis i en aktivitet. Her er noen spørsmål du kan bruke for å hjelpe barn eller ungdom å sette ord på det de føler og kroppslige reaksjoner.

  • Hvordan liker du denne aktiviteten?
  • Hvilken følelse har du nå?
  • Hvordan kjennes det i kroppen? (f.eks. hjerteslag, pust, temperatur, smerte, prikking etc)
  • Hva tenker du på?
  • Hva kan du gjøre for å roe ned?
  • Hva kan du gjøre for å få mer energi?
  • Hva trenger du nå?

Tips: Bruk også undervisning om følelser og reguleringssoner. Stopp opp underveis i aktiviteten og be deltakerne fortelle hvilken sone de er i nå.

Følelsesblomsten

Skriv ut eller vis følelsesblomsten og forklar om de ulike områdene i blomsten:

  • Gult: Gode følelser, høy energi, eks glede, nysgjerrighet, engasjement.
  • Grønt: Gode følelser, rolig energi, eks. fredfull, trygg.
  • Rødt: Ubehagelige/vonde følelser, høy energi, eks sinne/frustrasjon, redsel.
  • Blått: Ubehagelige/vonde følelser, lav energi, eks tristhet, skamfølelse, slitenhet, kjedsomhet.

Etter at dere har gjennomført en aktivitet i gruppa kan dere bruke disse spørsmålene for å snakke om erfaringer som utløste disse følelsene:

Gult og grønt:

  • Hva har vi gjort i gruppa som har gjort at du har vært i dette området?
  • Hva likte du med disse aktivitetene?
  • Ønsker du å gjøre mer av dette i framtiden (med familien, alene eller med andre)?

Rødt og blått:

  • Når har du kjent på disse følelsene i løpet av gruppa?
  • Hva var til hjelp for deg når du hadde disse følelsene?
  • Er det av og til lurt å ha disse følelsene?
  • Hva trenger du fra andre mennesker når du har disse følelsene?

Snakk om følelser

Det finnes mange ord og nyanser i følelser. I denne øvelsen velger dere en spesifikk følelse dere kan snakke nærmere om, for eksempel: glad/fredfull/redd/trist/sint/skamfull.

Bruk spørsmålene nedenfor til å svare på hva du føler om den følelsen du har valgt, heretter referert til som «….» i spørsmålene.

  • I hvilke situasjoner blir du …. (for eksempel glad/fredfull/redd/trist/sint/skamfull)?
  • Hvem gjør deg ofte …?
  • Hva er grunnen til at du blir …? (den fysiske handlingen/årsaken)
  • Hva tror du på som gjør deg …?
  • Hva er du egentlig … for? (den underliggende årsaken)
  • Hvordan ser du ut når du er …? Forklar og vis med ansiktsuttrykk og kroppsspråk.
  • Hvordan føles det i kroppen når du er …?
  • Hva trenger du når du er …?

Tips! Før man snakker om egne følelser kan det være lurt å «varme» opp og bruke kroppen og stemmen. Sjekk ut disse bli-kjent-lekene, snakkekort om å bli kjent, eller andre aktiviteter fra Friluftshåndboka.

Spørsmål til foreldre

Hvis du jobber med foresatte og barn sammen, her er noen spørsmål du kan bruke underveis i aktiviteter for å reflektere over barnas behov og følelser.

  • Hva holder barnet ditt på med nå, tro? (for å rette oppmerksomheten mot barnet)
  • Hvordan har barnet ditt det nå, tro? (f.eks. trøtt, sulten, lei)
  • Hvilken følelse tror du barnet ditt har nå?
  • Hva tror du barnet ditt trenger fra deg nå?
  • Hvordan tror du barnet reagerer på din kommentar/atferd?
  • Kan du validere/anerkjenne den følelsen?
  • Er det behov for å sette en grense her?
Noen ganger det fint å reflektere alene, andre ganger muntlig og sammen. Illustrasjonsfoto/Pixabay.

Spørsmål til avslutning

Her er spørsmål du kan bruke på slutten av en samling:

  • Hva tar du med deg fra i dag /har du lært i dag?
  • Hva i dag var bra og hva var dumt/vanskelig?
  • Hva var et høydepunkt i løpet av samlingen?
  • Hvilke følelser har du kjent på i løpet av samlingen?
  • Hva følte du før du kom i dag? Har følelsene dine endret seg i løpet av dagen?

Aktuelle refleksjonsspørsmål til avslutning av et fast opplegg med en gruppe med barn og foresatte:

  • Hva likte du best med gruppa?
  • Når hadde du det best sammen med ditt barn/din forelder?
  • Hva kunne vært gjort annerledes i gruppa for å få til en bedre opplevelse?
  • Har gruppa vært nyttig/unyttig?
  • Hva har du lært om deg selv/din familie?
  • Hva blir viktig for familien framover?
  • Hva betyr det at vi har vært sammen med flere familier? Ville det vært annerledes hvis du var alene eller bare med din egen familie?
  • Hva betyr det at vi har beveget oss, lekt og gjort aktiviteter? Ville det vært annerledes hvis vi hadde sittet stille mesteparten av tiden?
  • For friluftsgrupper: Hva betyr det for deg at gruppa har foregått utendørs? Ville det vært annerledes innendørs?

Lekene på denne siden er hentet fra Veilederen for naturbasert familiearbeid. Trykk på lenken nedenfor for å lære mer, og finne flere aktiviteter til bruk med barn og familier.

Relatert innhold

Var dette nyttig?