Selv om dataspill er til stor glede for mange unge, kan spillingen også bli en kilde til konflikt og bekymring. Disse filmene og ressursene kan gi gode samtaler på foreldremøtet.
Sammendrag
Her finner du filmer og andre ressurser som kan brukes som samtalestartere på foreldremøtet. Hensikten er å sette dere bedre i stand til å diskutere utfordringer og muligheter knyttet til dataspill og gaming. Under filmene har vi samlet noen relevante spørsmål til samtale.
Filmene er særlig myntet på foreldre med barn i barneskole- og ungdomsskolealder, men er også aktuelle for andre aldersgrupper. Målgruppen er alle foreldre med barn/ungdom som spiller dataspill, samt lærere, ungdomsarbeidere og andre som jobber med unge.
Forberedelse:
Velg ut de filmene og spørsmålene som er mest aktuelle for din gruppe.
Hvis du skal bruke Kahoot, sørg for at du har tilgang til en konto som kan vise quizen for hele foreldregruppa.
Hvis du skal bruke snakkekort, tenk gjennom om du vil bruke de digitalt, eller om du vil skrive de ut i forkant.
Ifølge tall fra Medietilsynets undersøkelse fra 2020 spiller 86 % av 9 – 18-åringene dataspill. Gaming kan være en kilde til mye glede og lek. Samtidig er det mange foreldre som bekymrer seg for banas dataspilling og grensesetting.
Begynn gjerne møtet med å dele litt fakta om barn og unges spillvaner:
Kunnskap om dataspill er også et fint utgangspunkt for å forstå barnets spilling. Bruk Kahoot quizen: Hvem kan mest om gaming? for en leken inngang til å snakke om gaming. Vil du ta quizen selv først? Klikk her og se om du klarer å havne på pallen!
Filmer med fakta og råd til foreldre
Velg et par av filmene og bruk diskusjonsspørsmålene nedenfor for å sette igang samtaler i smågrupper eller to og to.
Snakk med barnet om positive og negative opplevelser i spill
Ved å vise interesse for spillet og en forståelse for hvorfor barn liker å spille dataspill, vil sannsynligheten for at de forteller om dårlige opplevelser i spillet øke. Du skaper dermed et klima for samtale, og det vil føles enklere for dem å åpne seg om temaer de ellers ikke vil vært komfortable med å snakke om.
Dette innholdet kommer fra en tredjeparts nettside
Vi kan ikke garantere for hvordan dataen din blir behandlet av tredjeparten.
Les mer om dette i personvernerklæringen vår.
Hvis du ønsker å se innholdet kan du endre samtykket ditt.
Film (1 min) om viktigheten av åpen dialog om positive og negative opplevelser i spill
Diskusjonsspørsmål
Hva gjør du, eller hvordan reagerer du når barnet forteller om noe som er vanskelig eller noe som viktig, eller gøy?
Når var sist gang barnet fortalte deg noe det hadde opplevd? Hva gjorde du da? På hvilken måte kan du møte/snakke med barnet best mulig?
Hvordan håndterer du egne følelser og hvordan handler du når barnet forteller noe som er alvorlig?
Vis interesse for barnas opplevelser i spillet
Vi foreldre er flinke til å følge opp barna våre på forballtreningen, men når det kommer til dataspilling er det kun 1 av 2 foreldre som viser interesse for det. Vær til stede også i barnas digitale hverdag. Vær nysgjerrig.
Dette innholdet kommer fra en tredjeparts nettside
Vi kan ikke garantere for hvordan dataen din blir behandlet av tredjeparten.
Les mer om dette i personvernerklæringen vår.
Hvis du ønsker å se innholdet kan du endre samtykket ditt.
Hvordan kan man skille mellom et barn som bare er lidenskapelig opptatt av spill, og et barn der spillingen har negativ innvirkning på livskvaliteten?
Krangler du med barna om spilletid? Har du noen tanker om hvordan eventuelle konflikter kan dempes?
Sett deg inn i hva spillene inneholder
Visste du at 60 prosent av alle 9-åringer har spilt spill med 18-års aldersgrense? Ikke alle foreldre er klar over hva slags spill barna deres spiller. Ved å sette seg mer inn i hva barna spiller er det enklere å få en god dialog om grensesetting.
Dette innholdet kommer fra en tredjeparts nettside
Vi kan ikke garantere for hvordan dataen din blir behandlet av tredjeparten.
Les mer om dette i personvernerklæringen vår.
Hvis du ønsker å se innholdet kan du endre samtykket ditt.
Ofte er det slik at et spill blir populært i klassen eller i idrettslaget, og det er ikke uvanlig at dette er et voksenspill. Da er det lett for barna å argumentere med at «Men…! Alle andre har jo. Alle andre får lov!» Hva kan man gjøre?
Kan jeg nok om spillene barna mine spiller? Hva kan man gjøre for å skaffe tilstrekkelig innsikt til å sette sunne rammer?
Er det noen typer spill som er mer problematiske enn andre? I så fall, hvilke?
Mange foreldre kjenner på frustrasjonen når barna spiller for mye på skjerm, og tenker ikke så mye over at dataspillingen også er en sosial arena der barna møter venner. Ved å samkjøre skjermfri tid med andre foreldre kan man forebygge utenforskap.
Dette innholdet kommer fra en tredjeparts nettside
Vi kan ikke garantere for hvordan dataen din blir behandlet av tredjeparten.
Les mer om dette i personvernerklæringen vår.
Hvis du ønsker å se innholdet kan du endre samtykket ditt.
Film (40 sekunder) om å avtale felles skjermfri tid med andre foreldre
Diskusjonsspørsmål
Hvilke kjøreregler kan det være nyttig for en foreldregruppe å diskutere for å etablere gode rammer for spilling?
Hvordan kan jeg hjelpe barnet mitt med å finne en god balanse mellom gaming og andre morsomme aktiviteter, som å leke ute eller drive med hobbyer?
Hvordan sette grenser for spill som barna respekter, forstår og overholder? Del deres beste tips og ideer.
Filmer om positive sider ved gaming
Mange foreldre kan sikkert oppleve at ungdommenes dataspilling kan være bortkastet tid. Disse filmene utfordrer oppfatningen om at dataspill er bare tull og tøys, og kan brukes som en samtalestarter om positive sider ved gaming.
Dette innholdet kommer fra en tredjeparts nettside
Vi kan ikke garantere for hvordan dataen din blir behandlet av tredjeparten.
Les mer om dette i personvernerklæringen vår.
Hvis du ønsker å se innholdet kan du endre samtykket ditt.
Film (30 sekunder) om gaming som mulighet til å skape gode minner sammen
Diskusjonsspørsmål:
Hva kan man lære av å spille mye dataspill? Kan det sammenlignes med å bruke mye tid på andre aktiviteter?
Reagerer du annerledes dersom barnet ditt bruker mye tid på en annen aktivitet enn på dataspilling? Kan man sammenligne dataspilling med gitarspilling?
Har du opplevd at det har oppstått konflikt i familien fordi man har ulike meninger om gaming er bortkastet tid eller ei? I så fall – hvordan har dere løst konflikten?
Hvor mye er det greit å spille dataspill? Er tid et riktig barometer å bruke for å kunne si noe om spillingen er «fornuftig» eller «bortkastet tid»?
Film om gaming, mobil, pengebruk og mer
Hva spiller barna eller de voksne hjemme hos dere? Spiller dere sammen? Er dere alltid enige om reglene? Møt to familier med små barn og tenåringer som løser gaming-tematikken på hver sin måte.
Del denne mini-dokumentaren med foreldre så man kan se hjemme, eller vis hele eller deler av dokumentaren i fellesskap.
Dette innholdet kommer fra en tredjeparts nettside
Vi kan ikke garantere for hvordan dataen din blir behandlet av tredjeparten.
Les mer om dette i personvernerklæringen vår.
Hvis du ønsker å se innholdet kan du endre samtykket ditt.
Snakkekort er en gratis samtalestarter som hjelper deg å få åpne og engasjerende samtaler både med barn, ungdom og foreldre. Du kan bruke kortene på nett, printe ut på papir, eller bestille gratis kortstokk i posten til skolen, fritidstilbudet, eller lignende.
Den enkleste måten å komme i gang er å vise snakkekortene på storskjerm, vise QR koden under kortene og be foresatte scanne koden og sette igang samtaler i grupper på 3-6 personer.
Sjekk ut snakkekortene om gaming, sosiale medier, eller ungdomstid.
Tips til hva foresatte kan gjøre hjemme
Siden det er begrenset med tid på et foreldremøte, er det fint å dele tips til kunnskap, innhold og verktøy for å få gode samtaler med barn og ungdom hjemme. Her er noen tips dere kan dele med foresatte:
Sjekk ut serien «Gaming», som følger en pappa som ønsker å bli en klokere gamingforelder. Mini-dokumentaren går rett i kjernen av problemstillinger som foreldre strever med knyttet til barn og unges dataspilling, og viser både positive og negative sider.
Hvordan få gode samtaler med barn og ungdom om dette temaet? Bruk snakkekortene rundt middagsbordet eller i sofakroken for å snakke om gaming, sosiale medier, mobbing og mer. Husk å lese gjennom kortene først for å vurdere om det passer til ditt barn eller ungdom.
Bestill foredrag om gaming
Ønsker du foredrag om gaming til din skole? Du kan bestille foredragene med enten fysisk oppmøte fra foredragsholder eller gjennomføring på nett. Foredragene er utviklet i samarbeid mellom Barnevakten og Blå Kors. Les mer her.
Foredraget er utviklet i samarbeid mellom Barnevakten og Blå Kors. Målgruppen er alle foreldre i barneskolen med barn som spiller dataspill, men er også nyttig for lærere og andre som jobber med barn.
Blå Kors står bak dokumentarserie på NRK om gaming
Serien «Gaming» har 4 episoder, og går rett i kjernen av problemstillinger som foreldre strever med i dag – knyttet til barn og unges dataspilling.
Avhengighet: Erling Dong forteller sin historie om dataspillavhengighet og hvordan han kom seg ut av depresjon. Men er det lurt å stemple en som gamer for mye, som avhengig? Er riktig medisin å legge restriksjoner på spillingen?
Foreldre og lærere blir ofte bekymret når barn og ungdom spiller mye dataspill. Er poden, eller eleven, avhengig? Hvordan skal avhengigheten i så fall bekjempes?
Programleder Egil Pedersen vil gjerne bli en klok gamerfar. Fagfolk han møter i denne episoden forteller at avhengighet av dataspill IKKE er lik avhengighet av pengespill eller rusmidler. Hjelpen må derfor være annerledes. Første bud er å undersøke hvordan spilleren har det i livet sitt utenfor spillverdenen.
Grensesetting– programlederen besøker en gamer-familie på Østlandet, hvor «grensesetting» og «spillerestriksjoner» er fremmedord. I den familien gamer alle.
Undervisning – e-sport-linjen i Kautokeino åpner døren til undervisningen gjennom en skoledag. Hva lærer man egentlig, når skoletimene fylles med underholdning? Hvilke ferdigheter tilegner elevene seg? Er de overhodet i fysisk aktivitet? Har et slikt utdanningstilbud noen merverdi?
Makt og ansvar – Hvor går spillutviklingen? Blir det lysere eller vil de mørke, grådige kreftene dominere fremtiden? Studentene som skal leve av spillutvikling viser planene sine i praksis, mens veileder avslører tendenser i spillkulturen – som også spiller på det mørkeste i oss mennesker