Aktiviteter og leker i naturen – våren

Våren er en fin tid å oppdage og utforske naturen. Her finner du forslag til aktiviteter, leker, og faktakunnskap som du kan bruke på tur med barn, ungdom og familier 🌻🌳☘️

Foto: Alle bilder på siden er Illustrasjonsbilder fra Pixabay.

Stoppeleken

Samhandling og tilstedeværelse.

En enkel samhandlingslek dere kan gjøre underveis på tur eller på leirsted. Deltakerne løper rundt på et avgrenset område. På signal stopper de opp og lytter.

Den som leder, roper da ut hva alle skal gjøre:

  • Vær så liten du kan.
  • Vær så stor du kan.
  • Finn noe å holde i.
  • Ligg ned på bakken.
  • Vær et dyr.
  • Bli til en statue.
  • Rull rundt.
  • Gjør en grimase.

Finne gjenstanden

Samhandling og sansing.

Vekk sansene og utforske gjennom taktil sans.

  1. Samle ulike naturgjenstander som kan holdes i en hånd.
  2. To og to deltakere skal ha samme gjenstand (behøver ikke å ha lik form).
  3. Deltakerne står i ring med øynene lukket og hender på ryggen. De får utdelt en naturgjenstand i hånda og skal ikke se på den. Føl gjenstanden.
  4. Gå rundt og finn den andre som har lik gjenstand gjennom å beskrive med ord.
  5. Når de tror de har funnet personen med samme gjenstand, går de til leder og ser om det stemmer.

Alternativ til mindre barn:
Denne øvelsen kan også gjøres med mindre barn. De kan få en gjenstand i hånda bak ryggen og prøve å gjette hva det er, uten å finne en person som har tilsvarende.

Skattejakt i nærområdet

Kreativitet og lek.

Oppdag hva som skjer når naturen våkner etter en vinterdvale! Gå på skattejakt i nærområdet med gjennomsiktige plastbokser, forstørrelsesglass og et mikroskop om dere har.  

Samle skatter og ting dere vil utforske mer. Fortelle om det dere har funnet, lag utstilling eller ta bilde.

Her kan det også være fint å ha med tegnesaker. Noen kan like å utforske gjennom å tegne.

Reflekterende spørsmål:

  • Hvordan har den kommet seg dit?
  • Hva skjer når den ….
  • Hvis den kunne snakke, hva ville den si nå?
  • Hvor kommer denne …… egentlig fra om du skulle gjette?
  • Se på den steinen, hva ser den ut som?
  • Se på det treet, hva mer ser du enn et tre?
  • Skjell, tang og tare i fjæra. Hva ser det ut som? Kan vi lage noe av det?

Flere refleksjonsspørsmål til naturmateriale vi finner:

Flere reflekterende spørsmål om naturmateriale vi finner

  • Hvis denne kunne snakke, hva tror du den ville fortalt oss?
  • Hvor hører den til tror du?
  • Tror du den har familie?
  • Om den kunne tenke, hva ville den tenke på nå tror du?
  • Tror du denne kan høre oss på et vis?
  • Hva gjør denne når den er redd, ensom eller alene?
  • Hva tror du den drømmer om?
  • Hvis denne kunne reise, hvor ville den reise?
  • Er det noe som kan være vanskelig for denne?
  • Hvis denne var magisk, hva tror du den ville forvandlet seg til?
  • Hvordan kan vi som mennesker ta godt vare på denne?
  • Hva skjer om denne ikke lenger finnes i naturen?
  • Hvordan ville verden sett ut om dette insektet bodde og levde som oss mennesker?
  • Hva tror du denne er redd for?
  • Tror du den har følelser? Og hva er en følelse?
  • Hva tror du den spiser?
  • Hvordan vokser denne egentlig?

Bevegelseslek: «Følg meg»

Samhandling og lek.

Denne leken passer å gjøre to og to sammen, eller en liten gruppe. Den ene skal gå først og bestemme hva som skal gjøres. De andre hermer etter. Bytt på å lede.

En lek som kan skape motivasjon underveis når en skal gå til et bestemmelsessted. Fin øving i å «lede» og ta avgjørelser. Samt lytte til andre. Kan virke samlende for en gruppe og skape tilhørighet i form av å bevege seg i samme rytme.

Tips til ting å gjøre:

  • Ulike måter å gå på.
  • Bevege kroppen på en spesiell måte
  • Hoppe
  • Gå i sikk sakk
  • Gå under greiner og over greiner
  • Variere tempo

Ekspedisjonslek

Samhandling og lek.

  1. Finn et tema for ekspedisjonen og lag en historieramme som pirrer nysgjerrighet og oppdagelsesglede.
  2. Gå på kryss og tvers av vei og sti. Det gjør ekspedisjonen mer spennende.
  3. Pakk en ekspedisjonssekk med kikkert, kniv, forstørrelsesglass, gjennomsiktig oppbevaringsboks o.l.
  4. Ta noen gamle tøyrester og knytt et pannebånd, gjerne på hender og føtter også. Dere blir eventyrere. Skap stemning og lev dere inn i historien.

Her er noen eksempler på ekspedisjoner:

Elvekryssing
I et område med mange små og store bekker, kan ekspedisjonen gå ut på å krysse et visst antall. Kanskje kombinert med buskevandring og krattkjemping. Kan også være fint å kombinere med enkel opplæring av kart.

Klatretrær
Hvor mange klatretrær finnes i området? Utforsk hva et klatretre er. Hvilke trær er bra å klatre i og hva egner seg ikke fullt så bra.
Hvor mange klatretrær finner dere? Hva med å kartlegge disse og tegne et kart. Trygge og motivere hverandre til å klatre i trær.

Trollmysteriet
Kan dere finne spor av troll? Fortell en historie om trollene som bodde i området for veldig lenge siden, før menneskene kom

Eksempel på trollhistorie

«For veldig lenge siden bodde det troll her. Det var før menneskene kom hit. Vi vet ikke så mye om det, men det sies at det er noen som har funnet spor etter troll.

Jeg har hørt at det skal være snakk om skjeggrester som henger fast i trærne. Mystiske fotspor godt skjult blant kvister, mose og gress.

Det har også vært observert noen fryktelig store spyttklyser og nesebuser på planter og trær. Nesebusene er gamle og seige. Kan av og til renne nedover trestammen. Tar vi på det, føles det som lim og lukter gammelt tre.

Spyttklasene er litt mer skjult, kan finne det på noen spesielle planter i skogen. Av og til kan vi også lukte hvor de gamle trollene har sovet. Det setter seg en spesiell lukt i skogen, og den går aldri bort. Da lukter det gammel mose og litt rart.

Når trollene spiste, griset de fryktelig. Det falt matrester litt her og der. Hva de spise vet ikke jeg, men kanskje vi finner noen matrester?
Det finnes også en opplysning til om trollene, og det er noen som bare veldig få vet.
Det er at de klippet tåneglene bare en gang hvert hundre år. Og da var tåneglene så gamle, svære og barkete at de ligner svære barkebiter.
De fleste mennesker som går i skogen i dag, tror de bare ser barkebiter, men ser vi nøye etter er disse barkebitene litt annerledes.
De er nemlig rester etter gamle trollnegler.

La oss dra ut i skogen, ut på trollekspedisjon og se hva vi kan finne.»

Oppdagelsesferd med kosebamser

Samhandling og trygging.

Ta med kosebamser og dra på oppdagelsesferd i nærområdet. Det kan være i en park, ved sjøen eller i skogen. La «bamsene» bli med og oppdage nye steder.

La dette bli «kosebamsens dag». Hils de velkommen og ta en runde på hva bamsene heter. Lev dere inn i kosebamsenes verden og gå på tur sammen.


Noen liker å snakke høyt til bamsene sine, andre hvisker eller snakker gjennom tankene sine. Vis engasjement og innlevelse. Åpne opp for kreativitet, undring og gode samtaler.

La barna gjerne snakke «gjennom bamsen»:

  • Hva synes bamsen er vanskelig? Når blir bamsen usikker? Er det noe bamsen er redd for?
  • Hva har bamsen behov for akkurat nå? Er det noe som kan gjøre bamsen tryggere?
  • Hva er det bamsen har lyst til å oppdage og utforske? Hva drømmer bamsen om?

Sansetrening

Tilstedeværelse og sansing.

Gruppa samles i en ring. Gjør deltakerne oppmerksomme på hva som faktisk er rundt oss i dette øyeblikket.

Det kan innledes slik: “Vi er nå samlet i en ring i skogen. I dag er det (f.eks. mandag) og vi står på en bakke som er dekket av jord med litt gress og steiner. Hvis vi trekker pusten nå, så kjenner vi lukt av skog. Og hvis vi hører godt etter, kan vi kanskje høre en fugl eller trær som vaier i vinden.»

Hva hører, ser og føler dere? Deltakerne får så i oppgave å gå litt rundt i skogen, sette seg ned et sted de selv ønsker eller legge seg på bakken.

Forslag til sansetrening

  • Høre tre ting. Lukte tre ting. Føle tre ting rundt dere.
  • Ta av skoa og gå barfot. Legg merke til hva dere føler, hører og ser da.
  • Rull rundt på bakken. Hva føler, hører og ser dere da?
  • Lukk øynene og gå sakte rundt. Føl deg fram. Hva hører du?
  • Klatre i et tre. Hva føler, hører og ser du?

Såpebobler i skogen

Lek og kreativitet.

Du kan lage dine egne såpebobler i skogen. Til det trenger du en real vedkubbe av bjørkeved.

På den ene siden smører du litt oppvaskmiddel. Deretter setter du leppene tett mot den andre enden og blåser inn i kubben. Hvis du gjør det riktig, vil du se at det kommer såpebobler ut av enden med oppvaskmiddel.

Dette skjer fordi luften du blåser ut, strømmer gjennom de hule vannledningene til treet.
Før den treffer såpevannet på den andre siden.

Fakta om årringer
Årringer (ringene i trestammen) forteller oss hvor gammelt et tre er. Hvert år blir det dannet to nye ringer. En lys og en mørk. Hvis dere teller de mørke ringene, finner dere ut hvor gammelt et tre er.

Spikketroll

Samhandling og mestring.

Denne aktiviteten passer godt for de største barna som har litt trening i bruk av spikkekniv.  
 
Gå på tur i skogen og finn pinner på ca 20 cm lange og 2 cm tykke. Gjerne la barna være med på hele prosessen fra å finne sine egne emner til ferdig produkt. Det vil skape en mestringsopplevelse.

Den ene enden av pinnen skal være topplua til trollet. En spiss topplue der barken er tatt av og der dere kan male topplua i ønsket farge.
 
Like under luebremmen spikker dere ansiktet med en nesetipp og munn. Øyne og munn kan tegnes på med tusj. 


Bruk fantasien og lag deres helt egne spikketroll. Og som kjent, troll kan være både skakke, enøyde og akkurat så fantasifulle som dere ønsker. Her er det ingen fasit, men rom for å være kreativ. 

Innsekthotell

Kreativitet og mestring.

Bruk en solid kasse av papp eller tre. Insekthotellet kan utformes som dere selv ønsker.

Her er noen tips:

  • Kassen kan deles inn i små rom med skillevegger. Fylles med tørre blader, ulik typer bark, tørre strå, steiner og pinner.
  • Lag gjerne små rom til insektene ved å bruke leire. Form leiren som en klump og stikk små hull på ca 5 cm i leiren. Plasser leiren i et hjørne.
  • Lag en bunt små pinner. Bind dem med metalltråd og plasser dem i kassen. Bruk gjerne små bambuspinner som er bundet sammen.

En gave for biene våre
Insekthotell er boplasser der egg og larver til bier kan bo og formere seg.
Antall bier har gått ned de siste årene. En av grunnene er at det er færre plasser å legge eggene.

Insektene trives i gamle hule trær og det kan vi etterligne med å lage et insekthotell. Der legger de eggene sine og de kan klekkes i fred og ro.

Fakta: Småkryp i skogen

Samspill og sansing.

Gå i skogen og utforsk småkrypene som er i ferd med å våkne etter vinterdvalen.

Her er noen fakta og tips til spennende ting å utforske sammen maur, marihøner og andre småkryp.

Maur
Skogsmaur bygger tuer av barnåler. I jorda under tua graver de ganger.  

Ofte kan vi se maur krabbe oppover stammen av et tre. Det er for å finne insekter som de tar med til tua for å mate dronningen og larvene. Dronninga er større enn de andre, og bare hun kan legge egg.

I en liten tue med bare noen få maur, bor det bare en dronning. I store tuer med millioner av maur bor det mange dronninger.  Ut av eggene kommer larver som blir til nye arbeidsmaur.

Av og til kan det dukke opp fremmede maur som ikke bor i tua. Da blir det bråk og slåsskamp.

Visste du at..?

Det er viktig for maur at antennene er rene og følsomme. De bruker dem til å “snakke” med de andre maurene i tua.

Maur snakker ikke med ord eller lyder, men føler hverandre på antennene og kjenner på lukter. Slik gir de beskjeder til hverandre.

Slik er maur nyttig
Når du besøker en maurtue er det viktig at du ikke ødelegger den. Det tar lang tid å bygge opp en maurtue. Noen av de eldste maurtuene kan være opp mot 250 år gamle.

Der det er skogsmaur, er det ofte masse blåbær. Det er fordi maur spiser en type larve som ellers ødelegger forholdene for blåbær. Maur er nyttige for at skogen skal ha det bra og ikke bli ødelagt av skadedyr.

Vi kan spise maur
Visste du at maur er en delikatesse på fine restauranter? Maur fryses ned og blir brukt som topping på is. Dette fordi maur har en syrlig smak. Den syrlige smaken kommer av maursyra som mauren bruker til å forsvare seg med.


Du kan også tørke maur i ovnen og bruke som krydder. Maur er også ett av insektene du kan spise levende.

Marihøne

Prikkene på dekkvingene viser hva slags marihøne det er. De viser ikke hvor gammel den er, for den blir stort sett bare ett år gammel.

Neste år er det larven som har blitt til en voksen marihøne.  De vanligste typene er to,-fem- og syv prikkete marihøner. 

Når marihøna føler seg truet, kan den slippe ut en gul, etsende væske som lukter sterkt. Derfor kan det lukte vondt av fingrene dine når du har holdt en marihøne i hånda.

Fugler og larver lar marihøna være i fred, fordi marihønen smaker og lukter vondt. De sterke fargene i rødt og svart på dekkvingene minner fuglene om at dette ikke er god mat.

Slik er marihøner nyttig

  • Marihøner er nyttige fordi de spiser mange insekter, særlig bladlus som vi ikke vil ha på blomstene våre. Bladlus gjør også skade på grønnsaker og andre planter vi dyrker.
  • Marihønelarven kan spise tusenvis av bladlus i løpet av sommeren. Derfor er det lurt å hjelpe til med å ta vare på marihønene og la de være i fred når vi ser dem.
  • Larven har sterke farger i svart og gult.  Larven kan være litt større enn den voksne marihøna.

Rare fakta om småkryp

Hvordan innsekter puster

  • Insekter puster ikke med munnen, i stedet har de masse små pustehull langs siden av kroppen. Disse kan åpnes og lukkes.
  • Fra åpningen går det rør innover i kroppen. Inne i kroppen deler pusterørene seg opp i mindre rør, som greiner og kvister på et tre.  

Hvordan innsekter hører

  • Insekter har ører mange rare steder. Noen insekter hører med antenne, eller ved at det rister i små hår på kroppen eller rumpa.
  • Gresshoppene har ører på beina, mens enkelte sommerfugler har ører i munnen.

Insektenes kropp

  • Insekter har ikke bein i kroppen, likevel har de et skjelett som sitter på utsiden. Det blir som et skall eller en solid rustning.  
  • Definisjonen på insekt er at det har seks bein, fire vinger og to antenner.

Rare fakta om fluer

  • Husfluer lander gjerne midt i maten de skal spise, og tråkker rundt i den. Det gjør de fordi de bruker beina til å smake på maten.  
  • Under flueføttene finnes en slags tunge, som gjør at flua kan kjenne om dette er noe den har lyst til å spise.  

Hva om vi hadde hatt tunga under føttene, hvordan hadde det vært?

Fra larve til sommerfugl 

  • Noen insekter ser helt forskjellige ut som barn og voksne.
  • En sommerfugl-larve må bytte fra én type kropp til en annen type kropp. Det skjer inne i en puppe. Der bygges hele insekt om. Det som startet som en larve, ender opp som en sommerfugl.

Første insekt i verdensrommet 
Visste du at det første dyret i verdensrommet egentlig var en bananflue?  I 1974 sendte Amerikanerne opp en romrakett med bananflue. De ville sjekke om de tålte strålingen i verdensrommet.  

Bananfluene landet på jorda igjen, sprell levende. De var også blant de første dyrene vi mennesker sendte i bane rundt månen!

Reflekterende samtale om trær, familie og vennskap

Passer for: Alle. Samhandling og refleksjon.

Gå på tur og reflektere sammen om trærne og egne opplevelser i livet. Les i faktaboksen nedenfor og bruk denne kunnskapen inn i samtalen.

Visste du dette om trær og familie?

Har trær familie?
Trær som står sammen i en klynge er ofte i slekt. Det kan være besteforeldre, foreldre og barnetrær.

De gamle trærne hjelper de unge trærne med å vokse opp. Det gjør de ved å finne røttene til hverandre og gi hverandre næring.

Gjennom røttene gir de eldre trærne sukker til de yngre. Trær må ha sukker for å vokse og sukker får de av sollys. Men små trær når ofte ikke fram til sollyset fordi større dekker over lyset med bladene sine. Er det bra eller dårlig?

Slik hjelper voksne trær de yngre

Det er bra at de eldre trærne skygger over de yngre, slik at sollyset ikke slipper like mye til. Hvis de yngre trærne får tilgang til for mye sollys, vil de få for mye sukker og vokse seg raskt store. Da blir de skjøre og lever ikke så lenge.

Trær som er store og rette, har fått vokse sakte og med jevn tilgang til næring ved hjelp av familietrærne.

Trær som vokser inn i hverandre.
Noen ganger er to trær som er i slekt, så glade i hverandre at de ikke kan leve uten hverandre. Da kan de vokse så tett at de blir som ett tre. Kronene deres bøyer seg likevel litt fra hverandre, slik at de ikke skal sperre for lyset og ødelegge for hverandre.

Reflekter

Se for deg at det står trær på rekke. Alle disse er forbundet med hverandre via røttene sine og de kan snakke med hverandre.

Fjerner vi det midterste treet, blir rotforbindelsen mellom trærne brutt. De greier da ikke lenger å utveksle nyheter eller sukker med hverandre via røttene. Derfor er det best å la gamle trær få stå i fred.

Hva skjer om vi tar bort alle «voksne trær»
Om bare de små trærne får stå igjen, vil de være litt «uskikkelige» og vokse for raskt. De vil få større tilgang til sollys, noe som lager sukkernæring for treet.

Vi kan tenke at det er bra for treet, men det er det ikke. De små trærne har ikke lært seg å spare og derfor vokser de for raskt. De kan også bli krokete og vokse litt her og der. Det gjør at de ikke blir så sterke som de burde og kan knekke i storm. Og siden de vokser for raskt, vil de heller ikke bli så gamle.

Med rett vekst og trefamilien til stede, kan trær bli opp mot 500 år gamle. Men et tre som vokser opp uten hjelp fra voksne trær, blir bare rundt 150 år gammelt.

Samtale om trær, familie og vennskap

Her er noen forslag til spørsmål, kom gjerne med egne:

  • Kan du se noen trær som kan være i familie? Hvordan kan det tenkes at disse er i familie?
  • Hva kan vi som mennesker gjøre for å hjelpe tre-familien, slik at de kan vokse seg sterke sammen?
  • Hvordan kan mamma-treet og pappa-treet hjelpe tre-barna slik at de får vokst seg sterke?
  • Hvis du hadde vært et tre, hva skulle foreldretrærne hjulpet deg med?
  • Hva tror du tre-familien gjør på vinteren når det er snø og trærne har mistet bladene/nålene sine?
  • Ser du noen bestemor eller bestefar trær? Hva tror du de kan lære tre- barna?
  • Hva tror du skjer om vi tar bort de største “familietrærne”? Og bare de små får stå igjen?
  • Hvis dere er i en park, hvordan er det med trærne i parken? Står de tett eller langt fra hverandre? Kan dere se familien til treet der? Eller er trærne alene?
  • Hvordan tror du det er for treet å stå helt alene i all slags vær?
  • Hvis du ble venn med et tre, hvordan ville du tatt vare på treet? Hva ville du si til treet for å vise at du bryr deg om treet?

Reflekterende samtale om trær og hvordan vi snakker sammen

Kan trær snakke sammen?
Tro det eller ei, trær kan snakke med hverandre. De kan fortelle hverandre om farer og gamle trær kan lære opp nye trær. Slik tror vi at de gjør det:

Røttene til trærne fungerer nesten som en liten hjerne. Rotspissene er svært følsomme, og trær kan faktisk føle ting mye bedre enn vi kan med fingerspissene.

Hvis røttene møter røttene til et nabotre, så undersøker det om treet tilhører samme treslag.
Da er de sannsynligvis av samme familie og røttene vokser inn i hverandre. Og gjennom denne forbindelsen i røttene, kan trærne både snakke sammen og dele næring.

Kommunikasjon med duft
Trær snakker også sammen gjennom å sende ut en spesiell type duft. Dette gjør de om de skal varsle om en fare. Høres kanskje rart ut, men se her:

Et dyr kommer og spiser av et tre. Treet merker når det blir bitt og det liker ikke treet. Det vil beskytte seg. Derfor smaker treet på hvem bittet kom fra.

Trær kan nemlig også smake. Når et dyr tar en bit av enten bark, blad eller grein, siver det alltid litt spytt fra dyret inn i såret på treet. Og dette spyttet smaker forskjellig fra dyreart til dyreart.

Dermed pumper treet et flytende stoff ut i bittstedet. Dette smaker vondt og det kan være giftig for enkelte dyr. Dette kan vi se hos nåletrær som kvae.

Treet prøver å hjelpe de andre trærne i nærheten gjennom å sende ut en spesiell duft.
Trær som står i nærheten blir da klar over faren, og kan starte produksjonen av kvae i god tid før skadedyret rekker fram.

Bare trær av samme tresort kan kommunisere med hverandre. Trær av ulik tresort forstår ikke hverandres “språk”.

Samtale om det å snakke sammen:

  • Hva med oss mennesker, kan vi snakke sammen uten ord?
  • Har vi en annen måte å kommunisere på enn å bruke språk?
  • Kan vi forstå hvordan noen har det uten at de sier det med ord? Hvordan kan vi se det?
  • Har du opplevd at noen sier noe, men du får en følelse av at de egentlig mener noe annet? At de sier noe annet gjennom kroppen enn det ordene sier?
  • Hva kan vi gjøre når vi ikke helt forstår hva den andre egentlig mener?
  • Hvordan viser du det du egentlig mener? Sier du det med ord eller kroppen?
  • Er det noe trærne kan lære oss mennesker?
  • Hva er grunnen til at vi må ta vare på røttene til trær og stubber og ikke skade dem?

På utkikk etter flere aktiviteter?

Aktivitetene på denne siden er hentet fra Blå Kors barnas stasjon sin Friluftshåndbok, utviklet med støtte fra Gjensidigestiftelsen. Trykk på knappen nedenfor for å lære mer og finn nyttige guider for friluftsliv og mange flere aktiviteter til andre årstider.

Relatert innhold

Var dette nyttig?