Tettere samarbeid med Blå Kors
Blå Kors og Vinmonopolet ønsker å samarbeide tettere fremover. I likhet med Blå Kors ønsker Vinmonopolet å motivere kundene til å reflektere mer over egen drikking – og da særlig unge voksne.
– Vinmonopolets rolle er todelt. Arbeidet med å sørge for at alkohol omsettes på en ansvarlig måte skal balanseres mot den økende interessen for produktene fra engasjerte kunder, sier Hege Lill Hagen Asp, kommunikasjons- og samfunnsansvarlig i Vinmonopolet.
– Vi skal begeistre og skape inspirerende kundeopplevelser. Samtidig skal vi begrense skadevirkningene av alkohol gjennom ansvarlig salg og redusert tilgjengelighet. Dette er en krevende balanse, forteller Asp.
Refleksjon rundt egen drikking
Vinmonopolet ønsker å motivere unge voksne til å reflektere litt mer over egen drikking, og har laget flere kampanjer om temaet.
Vinmonopolet ønsker at også de voksne reflekterer over det samme spørsmålet: «Hvor mye kan du drikke før du ikke lenger er den mammaen, pappaen eller bestemoren som du ønsker å være?
– Julefeiringen har lange tradisjoner der alkoholkonsum er en naturlig del av det, også i sammenhenger der barn er tilstede. Dessverre er det slik at noen barn forbinder høytider med alkohol og utrygghet. Det er viktig å huske på at barn merker en forskjell hos deg lenge før du selv merker det, forteller Ask.
Hun påpeker at Vinmonopolet ønsker at barn skal slippe vonde opplevelser med berusede voksne. Derfor ønsker de å bidra med et omsorgsfullt råd om at alle foreldre, onkler, tanter og besteforeldre har en ansvarlig og balansert relasjon til alkohol når barn er tilstede.
– Vi ønsker jo alle at barn skal få en god julefeiring!
Hverdagsdrikking blir mer normalisert
Vi drikker oftere enn før, og «hverdagsdrikking» blir mer og mer normalisert. Alkohol har blitt mer finkultur, og det er trender og mote knyttet til forbruk, hva man drikker og på hvilken måte.
Blå Kors og Vinmonopolet ønsker at alkoholfrie drikkevarer skal få økt status i sosiale og festlige lag.
– Alkoholfritt trenger ikke kun å være en erstatning. Nå har det kommet så mye godt alkoholfritt at det også kan være selve drikken, sier Asp.
Økt fokus på festdrikker uten alkohol
Ask forteller at Vinmonopolet aldri har solgt så mye alkoholfritt som i fjor, og de ser økende interesse etter alkoholfritt. Hun viser til at alkoholfritt er blitt en stor varegruppe hos Vinmonopolet. Det siste året solgte de nemlig 110 000 liter mer alkoholfri drikke enn champagne!
– Salget vårt viser at kundene våre setter pris på gode festdrikker uten alkohol, noe som blir enda viktigere i juletid og nyttårsfest.