
Forskning viser at rundt 95% av innholdet om cannabis på Tik Tok er positivt eller nøytralt. Dette gjør at barn ned i 10-11 års alderen eksponeres for innhold som glorifiserer og normaliserer et rusmiddel som kan være farlig. Dette har Blå Kors valgt å gjøre noe med og oppfordrer flere til å være en motstemme.
I slutten av 2024 gjennomførte Blå Kors en holdningskampanje om cannabis på TikTok og Snapchat. Målet med kampanjen var å gi unge et balansert bilde av cannabis og økt kunnskap om mulige negative konsekvenser.
Etter kampanjen svarer 65% at de har fått mer informasjon om cannabis og 57% er blitt mer bevisste på ubalanserte budskap i sosiale medier. Kampanjen blir også oppfattet som svært troverdig, informativ og viktig.
Kampanjen har også hatt stor effekt på deres holdninger til cannabis. Halvparten svarer at de har mindre lyst til å bruke cannabis nå enn før, og at kampanjen har gjort det lettere å takke nei hvis de får tilbud. 53 prosent svarte også at kampanjen har fått dem til å tenke over farene ved bruk av cannabis.
Dette kommer frem i en Ipsos-undersøkelse på vegne av Blå Kors.
Motstemme gir positiv effekt
– Det er veldig motiverende å se effekten av å være en motstemme. Kampanjen har gitt unge et mer nyansert bilde til cannabis, og vi må være flere som tar ansvar for å gi ungdom et mer nøytralt bilde av rusmidler i sosiale medier. På den måten kan vi være med å redusere bruken blant unge, sier Camilla Lunde, leder for forebygging i Blå Kors.

Som en viktig del av det forebyggende arbeidet ønsker Blå Kors å gi unge faktabasert informasjon om cannabis og mulige negative effekter.
–Vi ser at de unge i mindre grad blir eksponert for de negative sidene ved cannabis på sosiale medier. Siden cannabis fortsatt oppleves som tabubelagt, kan det være vanskelig å dele åpent om egne opplevelser eller søke råd hos andre. Unge trenger balansert og korrekt informasjon, slik at de kan ta trygge og gode valg for seg selv, sier Lunde.
Sosiale medier glorifiserer rusmidler
Sosiale medier er blitt en stor del av hverdagen til mange barn og unge. En rapport fra Medietilsynet viser at 58 prosent av barn og unge (9-18 år) bruker TikTok og 70 prosent bruker Snapchat i hverdagen.
Undersøkelser viser at over 95% av alt cannabis-relatert innhold på TikTok er positivt eller nøytralt til cannabis.
– Dette kan gi unge et feil inntrykk av at cannabis er ufarlig, og er med på å glorifisere ulovlig rusmidler og normalisere bruken. Blå Kors ønsket med kampanjen å være en motstemme til dette.
Blå Kors mener også det er viktig at foreldre engasjerer seg i barnas sosiale medie-verden
– Vi må snakke med barna om rusinnhold på sosiale medier. Foreldre er ofte ikke på de samme plattformene som barna og er dermed uvitende om den informasjonen som spres, sier Lunde.