Blå Kors med ny TikTok-kampanje om cannabis

Bilde av to skuespillere som har vært med i en tik-tok-kampanje for Blå Kors

Blå Kors er i gang med ny kampanje om unge og cannabis på TikTok og Snapchat. Med kampanjen ønsker vi å nå ungdom og unge voksne, med mål om at færre ønsker å prøve cannabis og at de som har prøvd ikke fortsetter.

Økt bruk

Cannabis er det vanligste rusmiddelet i Norge etter alkohol. Bruken har i flere år holdt seg stabil blant unge, men vi ser nå i 2024 en økning, spesielt blant jenter (Ungdata 2024).

Unge er særlig utsatte for skader av rusbruk. Grunnen til dette er at hjernen ikke er ferdig utviklet før man er rundt 25 år, og rusbruk kan forstyrre utviklingen. I tillegg er THC-innholdet i cannabis er også mer enn tredoblet siden 2010, noe som øker risikoen for skader.

Bruk av cannabis hos unge øker risikoen for å utvikle psykiske problemer som depresjon, angst og vrangforestillinger. Unge har også en større sjanse for avhengighet på grunn av lavere impulskontroll og evne til å stå imot fristelser og russug.

Stor tilgang

Samtidig opplever unge cannabis som svært normalt og tilgjengelig. Tilgangen er stor, og ungdom rapporterer at de lett kan få tak i stoffet.

I Ungdata-undersøkelsen (2024) svarer over halvparten av gutter på Vg3 at de har fått tilbud om cannabis det siste året. I vår egen Ipsos-undersøkelse svarer 1 av 4 svarer at det er like vanlig at det brukes cannabis på fest som alkohol (Ipsos-undersøkelse, Blå Kors 2024).

Endring i holdningene

De unges holdninger til cannabis er også i endring. Færre unge mener at det er stor risiko for skade forbundet med cannabis, og 1 av 4 mener at det gir høyere sosial status å bruke ulovlige rusmidler på fest. Mange føler seg presset til å bruke rusmidler og synes det er vanskelig å takke nei.

Flere mener også at det er lettere å prøve andre ulovlige rusmidler som kokain og MDMA dersom man har prøvd et annet ulovlig rusmiddel først (Ipsos-undersøkelse, Blå Kors 2024).

Ubalansert bilde i sosiale medier

58 prosent av norske barn og unge (9-18 år) bruker TikTok i hverdagen (Medietilsynet barn og Medier, 2024).

Tik Tok har for mange barn og unge blitt en informasjonskanal, der de både lærer og blir påvirket av innholdet. Ofte er det vanskelig for foreldre å holde oversikt over hva de unge eksponeres for. Derfor har vi et ansvar for hva som legges ut av innhold.

Undersøkelser viser at hele 95 prosent av alt cannabis-relatert innhold på TikTok er positivt eller nøytralt (APSAD, 2022). Dette kan gi unge et feilinntrykk av at cannabis er ufarlig, og er med på å normalisere bruken.  Blå Kors ønsker med denne kampanjen å være en motstemme til denne glorifiseringen.

Ekte erfaringer delt av ekte mennesker

De unge blir sjelden eksponert for de negative sidene ved cannabis på sosiale medier. Kombinert med at cannabis fortsatt er et tabubelagt tema, er det få som forteller åpent om sine opplevelser, spesielt de negative opplevelsene. 

Derfor gjennomfører Blå Kors en kampanje på sosiale medier, som skal gi unge faktabasert informasjon om cannabis. Dette gjør vi gjennom å dele ekte opplevelser med cannabisbruk, men anonymisert via skuespillere.

Vi vil at unge skal få korrekt informasjon, slik at de står bedre rustet til å ta trygge og gode valg for seg selv.

Fakta om Cannabis

  • 10% av ungdom i Norge har prøvd cannabis
    • Liten økning over tid, høyest økning blant jenter
  • Bruken øker markant med alder og er høyest blant gutter. På Vg3 har 24% av gutter og 15% av jenter prøvd cannabis.
  • 51% av gutter på Vg3 har blitt tilbudt cannabis det siste året, og 36% av jentene.

Ipsos-undersøkelse på vegne av Blå Kors 2024

  • 16% av ungdommene svarer at de har opplevd press om å prøve cannabis.
  • 1 av 4 svarer at det er like vanlig at det brukes kokain og/eller cannabis på fest som alkohol.
  • 1 av 4 svarer også at det gir høyere sosial status å bruke ulovlige rusmidler på fest.
  • 8 av 10 snakker med foreldre om alkohol, men bare halvparten snakker med foreldrene om illegale rusmidler.
  • 6 av 10 at de ikke hadde sagt fra til en voksen hvis noen bruke kokain eller cannabis på fest.

Fakta om sosiale medier

  • 29% (1,26 mill) av den norske befolkningen bruker TikTok (Ipsos SoMe-tracker, Q4 2023)
  • 58% av norske barn og unge (9-18 år) bruker TikTok (Medietilsynet barn og Medier, 2024)
Kilder

Ipsos-undersøkelse, Blå Kors 2024

Ungdata 2024

Ipsos SoMe tracker, Q4 2023

Medietilsynet 2024

Australasian Professional Society on Alcohol and other Drugs, Drug and alcohol review 2022