– I julen har veldig mange samtaler handlet om overgrep og vold i hjemmet. Mange barn og unge har det veldig dårlig, sier Philip Lyding, virksomhetsleder hos Blå Kors chat-senter.
Av Ivar Eidsaa
For første gang kunne Blå Kors chat-senter, med tjenestene SnakkOmPsyken.no og SnakkOmMobbing.no, holde åpent i julen, og nærmere 300 barn og unge tok kontakt i løpet av juledagene. Philip Lyding forteller videre at rundt 12.000 tok kontakt med chattetjenesten totalt i 2024.
– Det handler mye om psykisk helse, men også om vold i hjemmet. Det kan være barn som ser foreldre utsette hverandre for vold, barn som selv blir utsatt for vold, eller til og med blir utsatt for overgrep.
Økt pågang
Christoffer Jensen er fagansvarlig i Blå Kors chat-senter, og sammen med Philip Lyding forteller de at antall henvendelser fra barn og ungdom som blant annet opplever vold, overgrep og omsorgssvikt, øker.
– Det er bekymringsfullt, mener Lyding.
Blå Kors chat-senter hadde åpent tilbud gjennom hele julen og Lyding kan fortelle om stor pågang fra barn og unge som hadde behov for å fortelle andre hva de står oppe i og erfarer.
– Pågangen i julen var stor og med en langt høyere alvorlighetsgrad.
– Vi forventet mindre pågang enn på vanlige ukedager utenom høytiden. Men vi ser at pågangen var stor, og med en langt høyere alvorlighetsgrad. Mange barn og unge har det veldig dårlig, sier Philip Lyding.
– Vi ser også at mange samtaler tematiserer selvmord, virkelig alvorlige forhold. Vi ser også at en del handler om hverdagslige tema som barn og unge opplever som alvorlig, supplerer Christoffer Jensen.
Gjør inntrykk
– Det gjør inntrykk når jenter helt ned i 14-15 års alderen melder at de må ut av hjemmet på julaften og juledagene fordi de opplever så alvorlige forhold i hjemmet, sier Lyding.
– Julen blir utfordrende da man skal være sammen hele tiden, og hvor mange foresattes bruk av alkohol gjør det utrivelig og at det kan utarte til enda mer alvorlige forhold, sier Jensen.
Blå Kors chat-senter valgte i forkant av julen å annonsere målrettet på plattformer som mange barn og unge benytter. Annonser med tema «Jeg følger meg ikke trygg hjemme», og med en oppfordring om å ta kontakt med Blå Kors chatsenter, gav store resultater.
De som tok kontakt, chattet da med en voksen fagperson hos Blå Kors chat-senter.
Jobber for å kunne øke åpningstidene
– Ved å chatte med en av våre fagpersoner skapes et trygt rom for mange barn og unge hvor de kan fortelle hvordan de har det, hva de opplever, hva som er tøft og vanskelig.
– For mange barn og unge betyr det mye å høre at det er ikke deres skyld når foresatte drikker, når far overgriper seg på et av barna, når det er vold både voksne i mellom og når voksne utøver vold mot barn og unge. Vi skal være en trygg samtalepartner, og vi prøver ofte å fortelle at det de opplever er unormalt, hvor vi kan henvise videre ved å opplyse at hvor de skal ta kontakt dersom de trenger faglig hjelp til for eksempel barnevernsvakten eller eventuelt kan kontakte politiet. Det viktigste vi kan gjøre er å skape rom slik at det enkelte barn og den enkelte ungdommen opplever at deres historie er viktig, sier Lyding.
Det at Blå Kors chat-senter kunne holde åpent i julen var mulig takket være en tildeling fra Helsedirektoratet.
– I 2024 tillot økonomien at vi kunne ha åpent fem dager i uken. Vi jobber med å skaffe til veie midlene som skal til for at vi kan ha åpent seks dager i uken, hvor det ideelle er å kunne ha åpent hver dag.
Blå Kors chat-senter holder til i Kristiansand. Staben er på 23 fagpersoner fordelt på 7,3 årsverk.
– Mange er nok glade for at hverdagen har begynt igjen, med sine rutiner av skole og arbeid utenfor hjemmets vegger, sier Philip Lyding.