Ordfører Mathias Bernander i samtale med chat-vertene hos Blå Kors chat-senter

– Vi møter de unge i de mest sårbare fasene av livet

Vi markerer at det er over 100.000 barn og unge som har valgt oss som samtalepartner når de har utfordringer som er for tunge og vanskelige til å bære alene. Det sier Philip Lyding, virksomhetsleder ved Blå Kors chat-senter, da det ble markert at over hundre tusen barn og unge over hele landet har kontaktet virksomhetens chat-tjenester SnakkOmMobbing.no, som ble etablert i 2015, og SnakkOmPsyken.no som kom til i 2019.

Av Ivar Eidsaa

– Vi møter barn og unge som står i ulike faser, fra dem som trenger noen å få en liten prat med fordi de ikke har noen andre å snakke med om det som er vanskelig, til de mest sårbare fasene av livet, når de opplever at mobbing, hets og psykiske utfordringer oppleves som svært krevende, og nærmest blir uoverkommelige, sier Philip Lyding.

I årsrapporten for 2023 fremkommer det at over halvparten av barn og unge som henvender seg til Blå Kors chat-senter aldri har snakket om det de opplever til andre. Samtalene kan være alt fra vold og vanskelige relasjoner, til mobbing, overgrep eller utfordringer med psykisk helse som noen eksempler.

Mye handler om selvmordsproblematikk

Flere barn og unge sliter mye. Rapporten for 2023 viser at samtalene med barn og unge som går med selvmordstanker, eller sågar har gjort selvmordsforsøk, økte i 2023. Rapporten viser også at fra 2022 til 2023 økt samtalene om selvmordsforsøk fra 22 til hele 27 prosent.

Omlag hver sjette samtale hos Blå Kors chat-senter handler om selvmord.

– En skremmende utvikling. Vi skal ikke feire at vi har nådd 100.000 samtaler siden oppstarten. Men vi skal likevel ta med at mange av de barn og unge som tar kontakt med oss og som gjør det som det siste de sier de vil gjøre før de avslutter livet for egen hånd, blir snakket ut av situasjonen, sier Lyding.

25 ansatte

Det er totalt 25 ansatte med solid fagkompetanse som jobber ved Blå Kors chat-senter. I løpet av den dag kan de ansatte ta i mot opp til 80-100 samtaler. De yngste som tar kontakt, er så unge som ni år. Selv om de chatsamtalene kommer fra hele landet, kommer de fleste henvendelsene fra Østlandet.

Ordfører Mathias Bernander var invitert til markeringen. Han roste de ansatte for den jobben som gjøres, og sa at behovet for denne typen tjenester dessverre vil øke i fremtiden.

Ordfører Mathias Bernander og virksomhetsleder for Blå Kors chat-senter, Philip Lyding
Ordfører Mathias Bernander og virksomhetsleder for Blå Kors chat-senter, Philip Lyding.

– Er bekymret

– Jeg er pappa selv, og er bekymret når mine barn skal ta seget inn i den digitale verdenen. Det som ofte viser seg, er at den teknologiske utviklingen går mye fortere enn det reguleringer og lovverk kan følge med. Selv om mobbing også eksisterte to ti år siden, var det kanskje mer oversiktlig da enn nå. Bildet i dag er så mye mer komplekst enn den gang. Det å ha dere som kan gi barn og unge den hjelpen de trenger til, er utrolig viktig, sier Mathias Bernander.

Illustrasjon av henvendelser

– Vi har truffet en nerve med et tilbud som har truffet. Vi er takknemlige for at vi har en tjeneste som bidrar til å forebygge barn og unge. Det viktigste med denne tjenesten, er at vi kan være med på å gi dem håp når de står i vanskelige situasjoner i livet, og å sende dem videre til annen helsemessig faglig hjelp i de tilfellene der det trengs, sier Arvid Solheim, daglig leder for arbeidet som drives av Blå Kors Kristiansand.

– Vi har i dag åpent fem dager i uken, og har et håp om å kunne få økte midler slik at vi kan ha åpent 24 timer i døgnet, syv dager i uken, sier Solheim.

– Vi har mye kjekk ungdom, men samtidig er det så mange som sliter psykisk, mye på grunn av smarttelefonen og den digitale verdenen som barn og unge lever i, sier Solheim.