– Etter to år med pandemi ser vi frem til å kunne gjennomføre et BlåMarked etter god gammel oppskrift. Det forteller Benedikte Sofie Rom Abrahamsen og Tom Jochumsen ved Blå Kors Kristiansand som lover barnevennlige aktiviteter gjennom hele dagen, auksjoner og salgsboder med priser som gjør at alle kan være med.
Av Ivar Eidsaa
BlåMarked har utviklet seg til å bli et svært godt besøkt arrangement. Da markedet ble gjennomført i 2019, året før pandemien slo inn over landet, var det flere hundre besøkende innom.
– Vi pynter Gyldenløvesgate 60 til fest, smiler Benedikte Sofie Rom Abrahamsen.
En rekke salgsboder settes ut med varer som er priset lavt slik at alle kan få et utbytte av å ta turen. Det blir varer fra gjenbruksbutikken til Blå Kors Kristiansand på Mjåvann. Blå Kors sitt eget klesmerke Øy skal også selges. I hagen til Blå Kors barnas stasjon blir det lykkehjul og ansiktsmaling, fiskedam og konkurranser.
Egen skaterampe
– For anledningen blir det også egen skaterampe slik at alle som ønsker det kan få prøvd seg. I Blå Kors Kristiansand er vi så heldige at vi har mange sykkelpiloter som stiller, så de som ønsker det, kan få en gratis sykkeltur Kvadraturen rundt, sier Rom Abrahamsen.
God mat hører alltid med når Blå Kors Kristiansand inviterer til fest. Derfor blir det kafé på Møteplassen. I kjelleren blir det mulig å sette seg ned og nyte en kopp kaffe og et kakestykke.
Passer for alle
BlåMarked har en profil som gjør at markedet passer for alle.
– Dette er en dag hvor ingen skal kjenne på utenforskap. Det er ikke alle som har en økonomi som gjør at de kan delta på et tradisjonelt marked. Her skal alle være med, og det blir følgelig produkter i bodene i alle prisklasser, sier Tom Jochumsen.
Under årets markedsdag blir det to auksjoner, klokken 11.00 og klokken 13.00.
– Også på auksjonene kan alle være med og by, hvor prisen på noen av produktene starter på én krone, legger Jochumsen til.
Går til rusomsorgen
Inntektene fra auksjonen går til rusomsorgsarbeidet Blå Kors Kristiansand driver i Agder. Tom Jochumsen streker under at markedet ikke ville vært mulig å gjennomføre uten de mange bidragsyterne fra bedrifter og næringsliv.
– Det er bedrifter som har vært med i mange år, og det er nye som kommer til. Alle har et genuint ønske å bidra til arbeidet som vi driver, og det er både rørende og motiverende å se det engasjementet som bedriftsledere og andre viser, sier han.
Åpningsbud på én krone
– Det er positivt å kunne bidra inn til arbeidet. Å kjenne på gleden og engasjementet som mange viser, gir meg mye tilbake, understreker Tom Jochumsen.
Det blir 40 produkter på hver av de to auksjonene, med åpningsbud på alt fra én krone og opp til 25.000 kroner.
– Ja, faktisk. Det er en bedrift som har gitt en el-sykkel som i butikk koster 33.00, en annen har gitt en scooter som koster 25.000 i butikk. Man blir rimelig stum når butikker stiller opp slik, sier Jochumsen.
Det blir bålpanner og utemøbler, diverse verktøy og utstyr, reclinergrupper og TV, og en lang rekke gavekort på alt fra pizza til ulike utflukter og arrangementer.