I juni lanserte Blå Kors Kristiansand sitt eget klesmerke «ØY», hvor all fortjeneste i sin helhet går til Blå Kors sitt arbeid blant barn og unge. – Vi har truffet en nerve, og holder butikken åpen ut året. Mange har sett verdien i å få kjøpt gode kvalitetsplagg, samtidig som pengene går til et viktig arbeid.
Av Ivar Eidsaa
Det har vært travle dager for Pål Usterud og gjengen som bemanner klesbutikken som Blå Kors Kristiansand har etablert på Sandens kjøpesenter.
– Det var en utrolig flott dag da vi kunne lansere klesmerket «ØY» i juni. Mottakelsen har vært god. Vi har derfor valgt å fortsette butikkutsalget på Sandens kjøpesenter ut året, sier Usterud som arbeider som salgs- og markedskoordinator.
Det var mye smil og forventning da Blå Kors Kristiansand kunne åpne organisasjonens nye butikk, Øy consept store, i Sandens kjøpesenter i Kristiansand i forbindelse med lanseringen av det helt nye klesmerket.
Kolleksjonen består av caps, t-shirts, longsleeves, hoodies (hettegensere), jakke og handlenett, og blir i tillegg til popup-butikken som på Sandens, også solgt gjennom nettbutikken oybk.no. Kolleksjonen er i høst blitt utvidet med skjorte og bukser til både jenter og gutter.
Et non-profit-arbeid
– Dette er et non-profit-arbeid, hvor hele fortjenesten går til Blå Kors sitt arbeid blant barn og unge lokalt og nasjonalt, fremholder Usterud.
Konseptet er utviklet i et samarbeid mellom Blå Kors Kristiansand og Christian Bråthen-Nordland i kommunikasjonsbyrået S&B-N.
– Konseptet heter «ØY». En øy og et menneske har mange fellestrekk. Noen står alene, mens andre står sammen. Noen er store, noen er små. Noen får oppmerksomhet, mens andre er uoppdaget, enn så lenge. Sammen skaper vi en stor Øy!, forklarer Pål Usterud.
Klærne er blitt utviklet i et samarbeid med Øystein Olsrud i Elements Production AS.
Et fint samarbeid
– Det har vært fint å samarbeide med en som er så profesjonell i faget. Elements Production er ISO-sertifisert, og vektlegger tungt gode arbeids- og lønnsforhold for de som har produsert klærne, og i forhold til miljø og en bærekraftig utvikling, sier Usterud.
Planen var opprinnelig å selge kleskolleksjonen gjennom Vision Aktivitetspark på Lund som Blå Kors Kristiansand driver. Men pandemien med strenge smittevernregler, gjorde at dette ble utsatt frem til smittevernreglene gjorde at aktiviteten ved Vision kunne åpnes opp igjen. En pop-up butikk kom litt plutselig, da muligheten på Sandens dukket opp. Siden den gang er Vision åpnet opp igjen, og klærne selges også der.
Et historisk øyeblikk
– Utgangspunktet var å holde på i Sandens til og med august. Pågangen har vært god, og vi har fått mulighet til å fortsette slik at enda flere kan bli kjent med Øy. Vi ser nå frem til å kunne selge julegaver med dobbel betydning i november og desember, sier Usterud.
– Satsingen på «ØY» har ett formål; at all fortjeneste skal gå til arbeid for barn og ungdom i sårbare livssituasjoner, fremholder Pål Usterud.