– Det er mange som trenger en håndsrekning. Behovene er så store, sier Liv Andersen, senterleder på Sørlandssenteret, som inviterer besøkende, butikkene og de mange hundre som har sin arbeidsplass ved senteret, om å gi en pakke som kan legges under juletreet som er satt opp. Sørlandssenteret kaller aksjonen for «Giverglede».
Av Ivar Eidsaa
Vi har satt opp et juletre og et eget julehus i fellesarealet sentralt i senteret, mellom Intersport og H&M, hvor handlende og ansatte kan legge ned en julegave for å bidra inn mot de mange som av ulike årsaker måtte trenge noe hjelp. Gavene går til Blå Kors Kristiansand som leverer dem ut til de som trenger en håndsrekning for å sikre at familiene kan feire jul med gaver under juletreet, sier Andersen.
Pent brukt eller nytt vintertøy
Vi har i år, som tidligere år, også satt opp et julehus hvor de en kan legge ned pent brukt eller nytt vintertøy. Klærne blir hentet av Blå Kors Kristiansand som formidler dem ut til sårbare familier. Bare gjennom Barnas Stasjon alene, har Blå Kors kontakt med nærmere 300 familier, så behovene er der, fremholder Liv Andersen.
Butikklederne er også i år med på en offensiv og god måte. Årets juletre med pynt er sponset av Jernia og alle på senteret blir oppfordret til å legge gaver under dette treet.
Stor stas
Lille julaften gis dette juletreet med julepynt til Blå Kors, og de gir det videre til en familie som har behov. I fjor var det en småbarnsfamilie fra Vennesla som fikk det komplette juletreet, og det var stor stas å få et så flott tre i hus til julekvelden, smiler Andersen.
Liv Andersen sier hun håper mange, kunder så vel som ansatte, kan være med og spre budskapet om at kan bidra.
Vi fikk inn flere hundre gaver i fjor, og det hadde jo vært gøy om det ble lagt ned enda flere gaver under treet i år, slik at flere av dem som trenger det får julegaver til sin familie, sier Andersen.
Holder fokus
Hun sier videre Sørlandssenteret vil holde et godt fokus på aksjonen som nå pågår, med annonser i Fevennen og innlegg på sosiale medier.
Hun er optimistisk med tanke på deltakelsen fra kunder og butikkansatte.
Vi har økning både i antall besøk og i handelen generelt, så det er mange innom senteret, sier hun.
Markedssjef i Blå Kors Kristiansand, Henning Reme, sier han er svært takknemlig og ydmyk over det initiativet som Sørlandssenteret har tatt.
Det er takket være en slik deltakelse fra senterledelsen, ansatte og kundene, at vi kan nå ut til dem som av ulike årsaker trenger en hjelp inn mot julehøytiden. Det er sterkt å se det engasjementet som legges til grunn. Det gjør at vi kan nå ut til enda flere av dem som trenger det, sier Henning Reme.