Et av vårens store høydepunkt pleier å være Blå Kors Kristiansands «BlåMarked» i mai. I år arrangeres det livestream-auksjon fra Studio B med direktesendte auksjoner, trekning av lotterigevinster og minikonsert med Erik Faber den 4. juni.
Av Ivar Eidsaa
BlåMarked er et arrangement som er blitt gjennomført i mange år for å skaffe til veie midler som kan gå til driften av det arbeidet som Blå Kors gjør i Kristiansand.
Arrangementet er svært populært og opp mot et par tusen mennesker er gjerne innom markedet de gangene det arrangeres.
Sendes direkte
– På grunn av koronapandemien må vi gjennomføre årets BlåMarked på en helt ny måte, forteller Trond Furseth, som bruker mye av sin tid på å holde kontakten med og følge opp alle bedrifter og private som bidrar med gevinster til loddsalget og varer til auksjonen.
– Smittevernsreglene gjør at vi ikke kan møtes fysisk. Derfor gjennomføres årets BlåMarked med livestream-auksjon fra Studio B på Gimlekollen, med direktesendt auksjon, trekning av lotterigevinster og mye underholdning, forklarer Furseth.
Begynner kl. 17.00
– Alle inntekter går til det forebyggende arbeidet som Blå Kors driver i Kristiansand, for barn, ungdom og barnefamilier, fremholder han.
Det hele begynner kl. 17.00 torsdag den 4. juni på Facebook.
– Sendingene går direkte på Facebook-siden til Blå Kors Kristiansand. Budene legger man inn i kommentarfeltet i sendingen. Ettersom vi er blitt møtt med en fantastisk velvilje fra bedrifter og samarbeidspartnere, har vi fått en lang rekke flotte produkter, så her er det virkelig mulig å gjøre et godt kupp eller to, smiler Furseth.
Mange gevinster
Reisetrille, maling, litografier, drill, smart-TV, sparkesykkel, hagegrupper, gassgrill, gressklipper, kaffetrakter, sovesofa, el-sykkel, høytrykksspyler og en lang rekke gavekort, er bare noe av det som blir auksjonert bort.
– Når vi nærmer oss auksjonsdagen, vil de produktene som skal auksjoneres bort, bli lagt ut på vår Facebook-side, slik at publikum vet hva man kan by på. Alle budrunder skjer på direktesendingene, sier Furseth.
Mange har kjøpt lodd
BlåMarked er et svært viktig arrangement for Blå Kors Kristiansand. I fjor kom det samlet inn rundt en 250.000 kroner, gjennom loddsalg og auksjonen.
– Til årets BlåMarked har vi hatt et loddsalg gående, hvor enormt mange har kjøpt lodd, så vi håper jo den gode oppslutningen og responsen så langt holder seg, hvor som nevnt det som kommer inn, går til det forebyggende arbeidet som Blå Kors driver i Kristiansand, sier Trond Furseth.