Brukerrådet

Vi er opptatt av god brukermedvirkning både på individnivå og på systemnivå. Brukerrådet vårt skal fremme brukerperspektivet i ulike saker og prosesser.

Mandat

Brukerrådet skal fremme brukerperspektivet i viktige saker og prosesser og bidra til at brukere blir hørt gjennom økt brukermedvirkning. Brukerådet skal bestå av representanter fra brukerorganisasjoner, pasienttillitsvalgte, representant med brukererfaring fra selvhjelpsgrupper og representanter fra ledelsen ved Blå Kors klinikk Tjeldsund. Brukerrådet møtes jevnlig, fortrinnvis fire ganger i året.

Brukerrådets rolle

  • Være et rådgivende organ for direktør og fagansvarlige i saker som angår tilbudet til pasienter og pårørende
  • Brukerrådet er forum for tilbakemeldinger fra pasienter og pårørende
  • Det er et samarbeidsforum mellom klinikken og relevante brukerorganisasjoner og pårørenderepresentanter/organisasjoner

Formål

  • Arbeide for gode og likeverdige TSB tjenester uavhengig av alder, kjønn, bosted, etnisk opprinnelse, sosial status, sykdom/diagnose eller funksjonshemming
  • Bidra til god brukermedvirkning fra pasienter og pårørende
  • Bidra til at brukerkompetansen blir benyttet som grunnlag for planlegging, gjennomføring og evaluering av tjenestene
  • Bidra til god samhandling mellom tjenesteytere

Oppgaver

  • Fremme saker av betydning for pasienter og pårørende
  • Sikre brukere og pårørendes medvirkning på system- og tjenestenivå
  • Bidra med innspill og råd som kan bidra til å bedre kvalitetene på tjenestetilbudet
  • Bidra til utvikling og evaluering av pasient- og brukererfaringsundersøkelser

Blå Kors klinikk Tjeldsund, utvalgets leder og øvrige medlemmer kan foreslå saker til brukerrådet. Administrasjonen ved Blå Kors klinikk Tjeldsund sørger for møteplanlegging, innkalling og referat.

Medlemmer av Brukerrådet:
Marborg

Mental Helse

Barn av rusmisbrukere (BAR)

Pårørenderepresentant

Kontakt/Innspill: brukerrad@blakors.no