Info til kommuner

Målgruppe

Blå Kors barnas stasjon er et tilbud til barn i aldersgruppen 0 – 13 (16) år som vokser opp i familier med flere sårbarhetsfaktorer. Selv om barnet står i sentrum, gjør aldersspennet at de foresatte er en selvfølgelig del av de unges liv og hverdag – gitt at det er til det beste for barnets livssituasjon.

Aktiviteter

Basert på mange års erfaring med Blå Kors barnas stasjon og funnene i SINTEF-rapporten fra 2021, ble det i 2023 utviklet en generell tjenestebeskrivelse. ​

Hver fase i tjenestebeskrivelsen har et klart definert mål, innhold, dokumenter og verktøy. Hver familie som deltar i denne tjenesten er unik, og hvert forløp vil utvikle seg forskjellig basert på familiens beskyttelses- og sårbarhetsfaktorer.​

Målene med tjenestebeskrivelsen er flere: ​

1. Heve kvaliteten på barnas stasjons tilbud til familiene ​

2. Synliggjøre for brukere, ansatte og andre aktører:​

  • Endringsarbeidet i tjenestetilbudet ​
  • Tjenestetilbudets ulike faser​
  • Hvilke indikatorer som registreres i de ulike fasene​

3. Systematisere og kvalitetssikre arbeidet ved Blå Kors barnas stasjon:​

  • Samordne tilbudene nasjonalt​
  • Sikre mestring og samfunnsdeltakelse for familiene​

Innhold i aktivitetstypene

1. Mestrings- og nettverksbyggende arenaer for barn: Sentralt i disse aktivitetene er å skape mestring og fellesskap med andre. Gode mestringsopplevelser og følelse av å høre til kan bidra til økt mestringsfølelse også på andre arena i livet.​

2. Mestrings- og nettverksbyggende arenaer for familier: Vi benytter ulike aktiviteter som et verktøy for å fremme og styrke samspillet innad i familiene, skape minneverdige opplevelser og mestring.​

3. Mestrings- og nettverksbyggende arenaer for foresatte: Målet er her å styrke og støtte foresatte i deres rolle som foreldre. Kunnskapen som gis kan også være innhold som styrker livsmestring i tillegg til foreldrerollen.​

4. Aktiviteter i skolens ferier, helger og høytidsarrangement: Målet med varierte fellesaktiviteter er å gi økonomisk lettelse, muligheter for nettverksbygging og tilgang til nødvendig bistand, veiledning og støtte fra personalet. Kulturformidling er også   viktige aspekt. ​

5.Overnatting, ferie og helg for barn og familie:  Målet med overnattingsturer, ferier og helger er å gi mestringsopplevelser og økt samfunnsdeltakelse gjennom tilpassede fellesaktiviteter.​

6.Individuell oppfølging:  Målet er å ta utgangspunkt i barnet og familiens beskyttelses- og sårbarhetsfaktorer for å tilby skreddersydd støtte. ​

7.Kurs:  Målet er å øke foreldrenes kunnskap og bevissthet, skape et godt og utviklingsstyrkende samspill i familien, og utvikle foreldrenes ferdigheter til å håndtere utfordringer.​

8.Utstyr-utlån og gaver:  Målet er å bidra til sosial utjevning og skape minneverdige opplevelser for familier gjennom tilgjengeliggjøring av nødvendig utstyr og gaver.​

9. Brukeraktivitet: Disse aktivitetene skal sikre at brukernes stemme blir hørt og tatt på alvor, og påvirker tjenesten vår slik at den blir best mulig tilpasset den enkeltes behov og mål. I tillegg vil aktivitetene her være med på  å styrke mestringsfølelse og nettverk, og øke deltakelsen i ordinære aktiviteter. Aktiviteter som inkluderes her er barneråd, brukerråd, brukermøter og brukerstyrte aktiviteter. ​

Hvordan ta kontakt

Blå Kors barnas stasjon er et lavterskel tilbud, det vil si at det ikke er behov for henvisning for å delta på aktivitetene og få en primærkontakt.  Foresatte kan selv ta kontakt ved å ringe oss eller sende e-post.  Ansatte i kommunen kan ta kontakt for mer informasjon eller etter avtale med den enkelte familie. 

Samarbeid med kommuner

Blå Kors barnas stasjon skal samarbeide opp mot kommunene for å tilstrebe forståelse av hvordan barnas stasjon kan være et supplement til kommunens tjenester. Dette gir et godt utgangspunkt for å videreutvikle samarbeidet med kommunen og andre instanser, slik at det kan iverksettes aktiviteter som gir mestring og tiltak som gir samfunnsdeltakelse til barn som vokser opp med hverdagsutfordringer som gir økt risiko for skjevutvikling.

Det tilstrebes at alle Blå Kors barna stasjon skal ha samarbeidsavtale med kommunen de er lokalisert i hvor det blant annet kommer frem: samarbeidsforholdet med etablering av ulike samarbeidsutvalg/grupper og hyppighet på møter – Tjenestene Blå Kors barnas stasjon skal drifte – kommunens ansvar for rekruttering og for årlig økonomisk bidrag

Blå Kors barnas stasjon suksesskriterier

  • Ved stasjonene tilbys det et bredt spekter av aktiviteter og tjenester som har en lav terskel inn i tjenesteapparatet
  • Muligheten til å følge opp familier over tid og at det etableres trygge og tillitsfulle relasjoner
  • Tilbudet har høy grad av brukermedvirkning, er fleksibelt og tilgjengelig
  • Ansatte har høy faglig kompetanse