Strategien bak navnebyttet
Blå Kors har et strategisk mål om å samle alle divisjonene i organisasjonen under et felles merkevareløfte og en felles identitet. Dette blir synliggjort ved at alle virksomheter under alle divisjoner i Blå Kors bruker Blå Kors navnet og samler seg og møter samfunnet med en felles visuell identitet. Arbeidet begynner nå med å vise at Blå Kors har kompetanse og ressurser som strekker seg bredere enn rusfeltet. Blå Kors har 3 divisjoner i dag:
Oppvekst
Videregående skoler, barnevernsinstitusjoner, arbeid med pårørende
Behandling
Behandling og rehabilitering av mennesker med avhengighetsproblematikk
Inkludering
Inkludering av mennesker til jobb, utdanning og samfunnsdeltakelse.
Fisjon i 2022
i 2022 fisjonerte AS Rehabil etter krav fra myndighetene om at alle tiltaksleverandører skal ha adskilte virksomheter for forhåndsgodkjente tiltak og anbudsutsatte tiltak.
Vi ble til tre selskap. Ett moderselskap og to datterselskap:
Blå Kors arbeidskompetanse AS
Blå Kors arbeid og inkludering Oslo AS
Blå Kors tjenesteproduksjon AS
Fusjon i 2024
i 2024 fisjonerte tiltaksbedriftene i Oslo med tiltaksbedriftene i Ringerike
Vi ble til to selskap. med to lokasjoner hver i Oslo og Hønefoss. Moderselskapet ble faset ut og Blå Kors tjenesteproduksjon, som jobber med anbudsutsatte tiltak tok over navnet Blå Kors arbeidskompetanse AS. Vi er nå to selskap med underliggende avdelinger i Oslo og Hønefoss:
Blå Kors arbeidskompetanse Oslo
Blå Kors arbeidskompetanse Ringerike
Blå Kors arbeid og inkludering Oslo
Blå Kors arbeid og inkludering Ringerike