Den digitale omstillingen
Covid-19 førte med seg en bratt omstillingskurve, og Blå Kors arbeid og inkludering Oslo var raskt ute på nye digitale plattformer. Veilederne måtte finne og utvikle nye metoder for å kunne følge opp sine jobbsøkere under perioder med nedstenging.
Nye kanaler for kommunikasjon ble testet ut, risikovurdert og kvalitetssikret i forhold til GDPR. Veiledning, møter, kartlegginger og kurs ble gjort hel- og deldigitale gjennom hele pandemien.
Våre jobbsøkere måtte også omstille seg, og den samlede kunnskapen vi har fått tar vi med oss inn i post-pandemien og den såkalte nye normalen.
Ny teknologi
Selv om vi ikke er like avhengig av digitalkommunikasjon nå som samfunnet har åpnet seg, har det gitt oss noen muligheter til å være effektive og enda mer tilpasningsdyktige i forhold til jobbsøkernes behov for tilrettelagt oppfølging.
Teknologien og kunnskapen vi har tilegnet oss gjennom pandemien gir oss muligheten til å veilede på flere arenaer enn tidligere. Vi står også godt beredt, dersom samfunnet skulle oppleve et nytt utbrudd og nedstenging i fremtiden.
aiLæring
På aiLæring kursportalen utvikler hele bransjen arbeidsrettede selvstudiekurs for kandidater i AFT. Alle jobbsøkere får tilgang til sin egen profil og kan søke opp over 100 kurs som de kan ta i forkant av, eller samtidig med arbeidstrening.
Eksempler på kurs kan være:
- Jobbsøkerkompetanse
- Karrierekompetanse
- Mestringskurs
Portalen tilbyr også fagkurs for ansatte innenfor veiledningsmetodikk, NAV systemforståelse, lover og regler.